کد مطلب:254 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:354

نماز عید فطر و قربان
(مسأله 1596) نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام(علیه السلام) واجب است و باید به جماعت خوانده شود، و در زمان ما كه امام(علیه السلام)غایب است، مستحب است و می توان آن را به جماعت خواند.



(مسأله 1597) وقت نماز عید فطر و قربان از اوّل آفتاب روز عید تا ظهر است.



(مسأله 1598) مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند، و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار كنند و زكات فطره را نیز بدهند و بعد نماز عید را بخوانند.



(مسأله 1599) نماز عید فطر و قربان دو ركعت است كه در ركعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تكبیر بگوید و بعد از هر تكبیر یك قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تكبیر دیگری بگوید و به ركوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد، و در ركعت دوم چهار تكبیر بگوید و بعد از هر تكبیر قنوت بخواند و تكبیر پنجم را بگوید و به ركوع رود و بعد از ركوع، دو سجده و تشهّد بجا آورد و نماز را سلام دهد.



(مسأله 1600) در قنوت نماز عید فطر و قربان، هر دعا و ذكری بخوانند كافی است



[257]

ولی بهتر است این دعا را به امید ثواب بخوانند: «اَللَّهُمَّ أَهْلَ الْكِبْریاءِ وَالْعَظَمَةِ وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَأَهْلَ التَّقْوی وَالمَغْفِرَةِ أسْألُكَ بِحَقِّ هذَا الْیَوْمِ الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَكَرامَةً وَمَزیداً أنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَأنْ تُدْخِلَنی فی كُلِّ خَیْر أدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد وَأنْ تُخْرِجَنی مِنْ كُلِّ سُوء أخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللَّهُمَّ إنّی أسْألُكَ خَیْرَ ما سَألَكَ بِهِ عِبادُكَ الصّالِحُونَ وَأعُوذُ بِكَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الْمُخْلَصُونَ».



(مسأله 1601) مستحب است در نماز عید فطر و قربان قرائت را بلند بخوانند.



(مسأله 1602) نماز عید سوره مخصوصی ندارد، ولی بهتر است كه در ركعت اوّل آن سوره «شمس» (سوره 91) و در ركعت دوم سوره «غاشیه» (سوره 88) را بخوانند، یا در ركعت اوّل سوره «أعلی» (سوره 87) و در ركعت دوم سوره «شمس» را بخوانند.



(مسأله 1603) مستحب است روز عید فطر قبل از نماز عید، با خرما افطار كند و در عید قربان بعد از نماز، قدری از گوشت قربانی بخورد.



(مسأله 1604) مستحب است پیش از نماز عید غسل كنند و دعاهایی را كه پیش از نماز و بعد از آن در كتاب های دعا ذكر شده، به امید ثواب بخوانند.



(مسأله 1605) مستحب است در نماز عید بر زمین سجده كنند و در حال گفتن تكبیرها دست ها را بلند كنند و نماز را بلند بخوانند.



(مسأله 1606) بعد از نماز مغرب و عشای شب عید فطر و بعد از نماز صبح، ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر، مستحب است این تكبیرها را بگوید: «اَللهُ اَكْبَرُ، اَللهُ اَكْبَرُ، لا إلهَ إلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُ، اَللهُ اَكْبَرُ وَللهِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَكْبَرُ عَلی ما هَدانا».



(مسأله 1607) مستحب است انسان در عید قربان بعد از ده نماز كه اوّل آنها نماز ظهر روز عید و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است، تكبیرهایی را كه در مسأله پیش گفته شد بگوید و بعد از آن بگوید: «اَللهُ اَكْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ وَالْحَمْدُ للهِ عَلی ما أبْلانا» ولی اگر عید قربان در مِنی باشد، مستحب است بعد از پانزده نماز كه اوّل آنها نماز ظهر روز عید و آخر آنها نماز صبح روز سیزدهم ذی حجّه است، این تكبیرها را بگوید.



(مسأله 1608) مأموم باید در نماز عید ـ همچون نمازهای دیگر ـ بجز حمد و سوره، ذكرهای دیگر نماز را خودش بگوید.



[258]

(مسأله 1609) اگر مأموم هنگامی برسد كه امام مقداری از تكبیرها و قنوتها را گفته، باید بعد از آن كه امام به ركوع رفت آنچه را از تكبیرها و قنوتها كه با امام نگفته خودش بگوید وسپس خود را به امام برساند و چنانچه در هر قنوت یك «سُبْحانَ اللهِ» یا یك «اَلْحَمْدُ للهِ» بگوید كافی است.



(مسأله 1610) اگر مأموم امام جماعت را در ركوع ركعت اوّل نماز عید درك كند، می تواند اقتدا نماید و هر اندازه از تكبیرها را با قنوت مختصری كه می تواند بجا آورد و خود را به ركوع امام برساند و اگر در ركعت دوم برسد، می تواند اقتدا نماید و پس از چهار قنوت امام، قنوت پنجم و تكبیر آن را خودش بخواند و پس از سلام امام، برخیزد و ركعت دوم را خودش بجا آورد.



(مسأله 1611) خواندن نماز عید در زیر سقف كراهت دارد.



(مسأله 1612) اگر در تكبیرهای نماز و قنوت های آن شك كند، چنانچه از محل آن تجاوز نكرده باشد، بنا را بر اقلّ بگذارد و اگر بعد معلوم شود كه گفته بوده، اشكال ندارد.



(مسأله 1613) اگر قرائت یا تكبیرها یا قنوت ها را فراموش كند و بجا نیاورد، نمازش صحیح است.



(مسأله 1614) اگر ركوع یا دو سجده یا تكبیرة الاحرام را فراموش كند، نمازش باطل است.



(مسأله 1615) اگر در نماز عید یك سجده یا تشهّد را فراموش كند، احتیاط مستحب آن است كه بعد از نماز آن را به قصد رجاء و امید ثواب بجا آورد و اگر عملی كند كه برای انجام آن، سجده سهو در نمازهای شبانه روزی لازم می شود، احتیاط مستحب آن است كه بعد از نماز به قصد رجاء و امید ثواب دو سجده سهو برای آن بجا آورد.



(مسأله 1616) اگر نماز عید در وقت خود خوانده نشود، قضا ندارد، ولی اگر ماه تا ظهر روز عید فطر ثابت نشود، بر حسب اخبار وارده اقامه نماز عید در صبح روز بعد مانعی ندارد، ولی خوب است این عمل به قصد رجاء و امید ثواب انجام شود.رر